środa, 9 listopada 2011

Odkryto historyczne malowidła w Cieplicach 

Historyczne freski z przełomu XVII i XVIII wieku odkryto podczas modernizacji zabytkowego zespołu pocysterskiego w Jeleniej Górze - Cieplicach. Barokowe odkrycia to kolejna atrakcja dla turystów, ale także wyzwanie dla inwestorów i wykonawców.
Cieplice 300x225 Odkryto historyczne malowidła w Cieplicach
Barokowe freski odkryto niespodziewanie pod warstwą grubego tynku jednego z obiektów pocysterskiego kompleksu, w którym według planów będzie mieścić się m.in. Muzeum Przyrodnicze. Historyczne malowidła przetrwały na parterze, pierwszym piętrze i kilku pomieszczeniach w bocznym skrzydle klasztoru. Po szczegółowych analizach konserwatorskich, historycy sztuki potwierdzili wstępne przypuszczenia - zabytkowe freski to dzieło śląskiego malarza Michała Wilmanna i jego uczniów. Ci sami artyści są autorami znanych malowideł w pobliskim Krzeszowie, w którym mieściło się to samo opactwo cysterskie.
– Podobne znaleziska nie są wcale rzadkością przy pracach renowacyjnych zabytkowych obiektów, ale zawsze przyjmowane są jak prawdziwe odkrycie – mówi Adam Rak, koordynator projektu z architektoniczno-inżynierskiej firmy PM Group, która czuwa nad prawidłowym przebiegiem inwestycji. – Podobnie jak w przypadku innych odkryć, tak i w Cieplicach historyczne freski w przyszłości będą dobrym magnesem na turystów. Dziś jednak są przede wszystkim wyzwaniem dla projektantów, wykonawców i inwestorów – dodaje.
Według planu remont obiektu ma potrwać do marca 2012 roku. Historyczne odkrycia wymuszają jednak dokonanie modyfikacji w pierwotnie przyjętym harmonogramie prac, które w ostatecznym efekcie wpłyną na terminowość oddania inwestycji do użytku. – Nasze zadanie to wprowadzenie takich zmian, które uwzględnią np. proces konserwacji czy wyeksponowania malowideł, ale jednocześnie nie spowodują znaczących opóźnień – wyjaśnia Adam Rak.
Inwestycja, której całkowity koszt wynosi 12 mln zł, w 70 procentach finansowana jest przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013. Pozostały wkład (30%) pochodzi ze środków własnych Miasta i Partnerów w zakresie odpowiadającym nakładom na rewitalizację ich własności. Wykonawca i właściciele kompleksu – miasto Jelenia Góra wraz z Kolegium Zakonu Pijarów oraz Parafią Rzymsko-Katolicką p.w. Św. Jana Chrzciciela – szukają więc dodatkowych źródeł, które pozwolą sfinansować nieprzewidziane prace.
Wykonawca skupia się obecnie na pracach zewnętrznych – dachowych i elewacyjnych, a inżynierowie i projektanci przygotowują np. zmiany w procesie podtynkowego montażu sieci energetycznych i rur wodociągowych. – Projektujemy także nowy plan umiejscowienia toalet, które pierwotnie miały znaleźć się w pomieszczeniach, w których dziś na ścianach widnieją freski – tłumaczy Adam Rak.
Projekt rewitalizacji pocysterskiego kompleksu ruszył w trzecim kwartale 2010 roku. Prace prowadzone w ramach inwestycji to renowacja sakralnego zabytku z adaptacją części obiektu na cele świeckie. W ramach budowy odnowione zostaną m.in. elewacje kościoła p.w. Św. Jana Chrzciciela, klasztoru pocysterskiego i dzwonnicy. W części przebudowanego poklasztornego budynku powstaną sale do kameralnych działań kulturalnych, pracownie artystyczne, Centrum Kultury „Przystań Twórcza” oraz Muzeum Przyrodnicze z preparatornią i salami ekspozycji czasowych.
Remont i modernizacja zespołu pocysterskiego to kolejny projekt PM Group realizowany w Cieplicach Zdroju. Firma nadzoruje też budowę Term Cieplickich, obiektu basenowo-rekreacyjnego, który będzie wykorzystywał wody termalne o temperaturze dochodzącej do 90 stopni Celsjusza. Drugi nadzorowany projekt to renowacja Parku Zdrojowego w Cieplicach, jednego z najpiękniejszych ogrodów pałacowych w Polsce.
za pomocą Strona główna – Freski u Cystersów – Press Office – biuro prasowe, informacje prasowe.

Międzynarodowy festiwal “Rozdroże” w Warszawie

W tym roku na festiwalu Rozdroże zostaną pokazane spektakle łączące taniec i ekspresję fizyczną z walorami wizualnymi autorstwa twórców z Włoch i Warszawy.
image gallery 1 300x200 Międzynarodowy festiwal Rozdroże w Warszawie
Na program złożą się przede wszystkim pokazy dwóch par spektakli artystów z Włoch i Warszawy o zbliżonej formie i tematyce. Z jednej strony – przedstawienia teatru tańca zawierające refleksje natury psychologii społecznej i ewolucji kultury. Z drugiej strony – kameralne spektakle/instalacje stanowiące studium obrazu kobiety.
W tym roku podczas festiwalu wystąpi ceniony w Europie zespół Compagnia Virgilio Sieni z Florencji. 25 października w Teatrze Studio pokaże taneczno-plastyczny “Tristi Tropici” (“Smutek tropików”), spektakl inspirowany słynną książką antropologa Claude’a Levi-Straussa. Zespół wybitnego włoskiego choreografa po raz pierwszy gości w Polsce. Virgilio Sieni działa na pograniczu sztuk performatywnych i wizualnych. Kieruje centrum sztuki we Florencji. W swoich pracach łączy ekspresję tańca i ruchu z żywymi obrazami. Zaproszony na festiwal autorski spektakl “Tristi Tropici” to poetycka wizja niosąca refleksję na temat przemijania kultur. Spektakl miał premierę podczas Biennale Sztuki w Wenecji w 2010 roku. Od tego czasu przedstawienie było prezentowane m.in. na Biennale Tańca w Lyonie, festiwalu teatralnym “Bitef” w Belgradzie oraz festiwalu teatru i tańca “Spielzeit Europa” w Berlinie.
Teatr “mufmi” z Warszawy, kierowany przez choreografkę i tancerkę Annę Piotrowską, 29 i 30 października dwukrotnie zaprezentuje “Fall(ing) Ceil(ing)”. Przedstawienie miało premierę w 2010 roku i było prezentowane podczas Polskiej Platformy Tańca 2010 w Poznaniu. W spektaklu bierze udział dziewięć tancerek. “Fall(ing) Ceil(ing)” prezentuje oryginalną wizję społecznych relacji międzyludzkich.
Na festiwalu odbędzie się również premiera filmu “InSide” (nakręcony z udziałem tancerki Aleksandry Borys) w reżyserii Anny Zuzanny Błaszczyk (4 listopada, CSW). Choreografię do obrazu stworzyła Renata Piotrowska. Film stanowi próbę studium samotności kobiety. Jednocześnie jest też efektem zderzenia dwóch światów: ruchu ciała tancerki i ruchu kamery. Tego samego wieczoru zostanie pokazane wideo-dance “Kyo” włoskich artystów: tancerki Cateriny Genty i kompozytora Marca Schiavoniego. Film stanowi poetycką impresję na temat obrazu kobiecego ciała.
Podczas festiwalu zostanie pokazany autorski spektakl/instalacja “Unknown.Seans” aktorki, choreografki i tancerki Renaty Piotrowskiej. Przedstawienie zostanie pokazane dwukrotnie 5 listopada z udziałem Joanny Leśnierowskiej. W tym przedstawieniu, złożonym z serii ożywianych ruchomym światłem obrazów, artystka pokazuje ulotność i względność potocznej percepcji rzeczywistości.
Włoska tancerka i choreografka Paola Bianchi z Rimini zaprezentuje 9 listopada autorską, taneczno-plastyczną “Duplicę” stworzoną w 2010 roku – studium ruchu kobiecego ciała poddanego grze światła i cienia. Artystka będzie po raz pierwszy gościć w Warszawie. Paola Bianchi tworzy spektakle łączące ekspresję fizyczną z walorami wizualnymi. W latach 80. tańczyła w zespole Anny Sagni. W 1994 roku założyła zespół Agar. Jest także autorką kilku filmów wideo oraz wideo-instalacji. Spektakl “Duplica” był prezentowany m.in. na festiwalach MILANoLTRE 2010 w Mediolanie, Incanti Festival 2010 w Turynie, DaTo Danza 2010 – Sesto Fiorentino we Florencji oraz Teatri di Vetro 5 Festival 2011 w Rzymie.
Interdyscyplinarny festiwal Rozdroże organizowany jest od 1994 roku. Prezentuje twórczość artystów działających na pograniczu teatru, tańca współczesnego i sztuk wizualnych. Do udziału zapraszani są wybitni artyści z zagranicy, co roku z innego kraju lub regionu, których twórczość cechują istotny przekaz duchowy, wysoki poziom artystyczny i nowatorstwo. Prace zagranicznych artystów konfrontowane są z dokonaniami warszawskich twórców, działających w tym samym obszarze sztuki.
Program festiwalu:
  • 24 paździenika w godz. 12.00-15.00 w sali widowiskowej Laboratorium CSW Zamku Ujazdowskiego odbędą się warsztaty dla tancerzy i choreografów prowadzone przez włoskiego choreografa Virgilio Sieniego. Tego samego dnia o godz. 18.00 w sali widowiskowej Laboratorium CSW Zamku Ujazdowskiego odbędzie się prelekcja/spotkanie Virgilia Sieniego z publicznością.
  • 25 października o godz. 19.00 w Teatrze Studio zespół Compagnia Virgilio Sieni z Florencji pokaże spektakl taneczno-plastyczny “Tristi Tropici”. Po pokazie spektaklu w Teatrze Studio odbędzie się spotkanie artystów z widzami.
  • 29 i 30 października o godz. 19.00 w sali widowiskowej Laboratorium CSW Zamku Ujazdowskiego teatr “mufmi” z Warszawy prowadzony przez choreografkę i tancerkę Annę Piotrowską dwukrotnie zaprezentuje spektakl “Fall(ing) Ceil(ing)”. Po pierwszym pokazie spektaklu odbędzie się spotkanie artystów z widzami.
  • 4 listopada o godz. 19.00 w sali KINO.LAB CSW Zamku Ujazdowskiego odbędzie się premiera filmu “InSide” nakręconego z udziałem tancerki Aleksandry Borys, w reżyserii Anny Zuzanny Błaszczyk. Choreografię do filmu stworzyła Renata Piotrowska. Po pokazie filmu – spotkanie jego twórców z widzami. Ponadto przewidziana jest projekcja wideo-dance “Kyo” autorstwa włoskich artystów Cateriny Genty i Marca Schiavoniego.
  • 5 listopada o godz. 17.00 i 20.00 w sali widowiskowej Laboratorium CSW Zamku Ujazdowskiego aktorka i choreografka Renata Piotrowska dwukrotnie zaprezentuje spektakl/instalację “Unknown. Seans” z udziałem tancerki Joanny Leśnierowskiej. Po pierwszym pokazie spektaklu odbędzie się spotkanie jego twórców z widzami.
  • 8 listopada o godz. 18.00 w sali KINO.LAB CSW Zamku Ujazdowskiego odbędzie się prelekcja/spotkanie włoskiej tancerki i choreografki Paoli Bianchi z publicznością.
  • 9 listopada o godz. 19.00 w sali widowiskowej Laboratorium CSW Zamku Ujazdowskiego tancerka i choreografka Paola Bianchi z Rimini zaprezentuje spektakl taneczno-plastyczny “Duplica”. Po pokazie spektaklu odbędzie się spotkanie artystki z widzami.
Organizatorzy festiwalu: Fundacja Sztuka i Współczesność we współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej Zamkiem Ujazdowskim. 18. Międzynarodowe Spotkania Sztuki Akcji “Rozdroże” odbędą się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamku Ujazdowskim i Teatrze Studio im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Warszawie w dniach 24 października – 9 listopada.

Pomnik ku czci Romana Wilhelmiego

Już po raz czwarty miłośnicy aktorstwa Romana Wilhelmiego spotkają się na ulicy Masztalarskiej pod Sceną na Piętrze w Poznaniu, gdzie na frontonie kamienicy wmurowana jest tablica poświęcona jego pamięci.
41954 450 212x300 Pomnik ku czci Romana Wilhelmiego
Dokładnie w 20 rocznicę śmierci wybitnego aktora i poznaniaka, 3 listopada, zostaną uroczyście złożone kwiaty pod tablicą.
Każdym dniom poświęconym temu znakomitemu poznaniakowi towarzyszą kolejne inicjatywy. Podczas pierwszych odsłonięto tablicę, a od czerwca tego roku skwer przy ulicy Masztalarskiej nosi jego imię. Ukonstytuował się też komitet społeczny budowy pomnika Romana Wilhelmiego. Na jego czele stanął senator Włodzimierz Łęcki, a w jego składzie znaleźli się m.in. Krystyna Łybacka, Grażyna Kulczyk, Beata Mitmańska, Lena Bretes, Solange Olszewska.
Projekt autorstwa artysty rzeźbiarza, Romana Kosmali zostanie po raz pierwszy publicznie pokazany właśnie 3 listopada.
- To było dla mnie ogromne wyzwanie – twierdzi Roman Kosmala. – Zawsze bardzo lubiłem Romana Wilhelmiego jako aktora, a jego rola w spektaklu „Dwoje na huśtawce” w Scenie na Pietrze to było prawdziwe mistrzostwo. Do tej pory pamiętam to przeżycie. Chciałem pokazać go mniej oficjalnie, stąd golf i podniesiony kołnierz płaszcza oraz lekki uśmiech na twarzy.
Teraz Fundacja sceny na piętrze Tespis zbiera pieniądze.
- Mamy nadzieje, że uroczyste odsłonięcie pomnika, który stanie na skwerze imienia wybitnego aktora odbędzie się za rok, 3 listopada – mówi prezes Fundacji scena na piętrze Tespis, Romuald Grząślewicz.
Tegoroczne święto Romana Wilhelmiego rozpocznie się o godz. 18. W Galerii Oko/Ucho otwarta zostanie wystawa „Dopóki w naszej pamięci”, a na scenie będzie można zobaczyć przedstawienie poetycko muzyczny „My- ona i on” w wykonaniu uczniów V LO im. Klaudyny Potockiej. Wyświetlony zostanie także film w reżyserii Miry Sikorskiej, a w kinie „ Muza” obraz „Zaklęte rewiry”. Gościem specjalny będzie przyjaciel Romana Wilhelmiego Henryk Talar, a już po raz czwarty ukaże się okolicznościowa jednodniówka „Goniec Sceny na Piętrze” poświęcony w całości Romanowi Wilhelmiemu.
za pomocą Roman Wilhelmi będzie miał pomnik – Centrum PRasowe.

Akcjonizm wiedeński w krakowskim muzeum

Krakowskie muzeum przypomina twórczość jednego z najbardziej radykalnych i obrazoburczych ruchów artystycznych XX wieku. To pierwszy w Polsce tak duży pokaz akcjonizmu wiedeńskiego. Prezentowane prace pochodzą z kolekcji austriackiego Essl Museum.
20111102 image gallery 300x200 Akcjonizm wiedeński w krakowskim muzeum
Tytuł wystawy został zaczerpnięty z wypowiedzi jednego z wiedeńskich akcjonistów, Otto Muehla:
W moich akcjach wyszedłem początkowo z założeń artystycznych, ale teraz widzę wszystko coraz mniej jako sztukę. To, co robię, jest raczej czymś w rodzaju przeciwnego bieguna społeczeństwa.
Akcjoniści wiedeńscy – Hermann Nitsch, Günter Brus, Otto Muehl, Rudolf Schwarzkogler – działali w latach 60. i 70. XX wieku. Ich twórczość wyrastała ze sprzeciwu wobec tradycji katolickiej i mieszczańskiego stylu życia w powojennej Austrii. W swojej sztuce sięgali po happening, performance i inne działania o charakterze prowokacyjnym. Wykorzystywali często elementy rytualne: orgie, misteria, zabijanie zwierząt. Przywoływali też symbole, takie jak krew czy krzyż.
Prezentacje akcjonistów powstawały często w oparciu o koncepcje freudowskie, za pomocą rytuałów artyści przedzierali się niejako przez warstwę superego, starając się dotrzeć do najgłębszego pokładu podświadomości, gdzie funkcjonowanie ludzkie opiera się na odruchach, których źródła należy szukać w archetypach powstałych u zrębów historii ludzkości. W tej podróży w głąb własnego ja każdy z akcjonistów posługiwał się innymi środkami.
W przypadku Hermanna Nitscha, bodaj najbardziej spektakularnego przedstawiciela akcjonizmu, za punkt wyjścia służył ceremoniał kościoła katolickiego, w którego centrum stawiał Nitsch celebrację krzyża oraz ofiarę z owieczki, grającą decydującą rolę w jego koncepcji Teatru Orgii i Misterium. Podczas jednego z pierwszych swoich wystąpień Nitsch, owinięty białym płótnem został przywiązany do krzyża a następnie oblany krwią wcześniej zabitej owcy. Artysta w momencie wkroczenia w ów ruchomy obraz ukrzyżowania stawał się ofiarą, sztuka natomiast była rozumiana w kategoriach mistycznych, w tym przypadku symbolizowała zmartwychwstanie, oczyszczenie – pisze Kalina Kupczyńska w artykule “Akcjonizm wiedeński – sztuka niepokornych”.
Hasłem przewodnim akcjonistów, było uprawianie sztuki bezpośredniej, czyli takiej, która stanowi nierozerwalną część życia samego twórcy. Maksymą tą kierował się również inny artysta tej grupy, Günter Brus, znany głównie z prac realizowanych na własnym ciele, z którego uczynił obiekt eksperymentu artystycznego.
Metodą Brusa było malowanie swojego ciała, jak również samookaleczenie, rozumiane jako złożenie siebie w ofierze. Podczas gdy u Nitscha jako ofiara służy owieczka, Brus dokonuje na sobie owego symbolicznego aktu – pisze Kupczyńska.
Jedno z najbardziej znanych działań akcjonistów Brusa, Muehla, Petera Weibla i Oswalda Wienera, nazwane przez media “Uni-Ferkelei”, miało miejsce 7 czerwca 1968 roku na Uniwersytecie Wiedeńskim. Zdarzenie to łamało tabu i celowo naruszało granice dobrego smaku. Nagość, załatwianie potrzeb naturalnych, masturbacja, biczowanie, samookaleczenie – wszystko to rozgrywało się podczas odśpiewywania austriackiego hymnu narodowego i spowodowało postawienie wykonawców w stan oskarżenia.
Wystąpienia akcjonistów postrzegane były jako obsceniczne, wulgarne i niegodne miana spektakli artystycznych. Akcjonizm skazany był zatem w dużej mierze na funkcjonowanie w podziemiu lub też poza obrębem życia kulturalnego Wiednia – dodaje Kupczyńska.
Prezentowany w MOCAK-u wybór prac akcjonistów wiedeńskich podkreśla ich zaangażowane postawy artystyczne. Pokazuje sztukę jako narzędzie zmiany społecznej, element burzliwych przemian społeczno-politycznych zachodzących od lat sześćdziesiątych XX wieku w Europie Zachodniej.
Wystawa zorganizowana we współpracy z Essl Museum Klosterneuburg w Wiedniu.
Kurator: Stanisław Ruksza.
Otwarcie: 8 listopada 2011.
Jednocześnie z otwarciem wystawy “Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa” w MOCAK-u odbywają się trzy inne wernisaże:
Ane Lan “Są we mnie wszystkie kobiety świata!”
Małgorzata Markiewicz “Tkaniny EU”
prezentacja najnowszej wystawy “Kolekcji MOCAK-u” wraz z odsłonięciem rzeźby Mirosława Bałki “7+1″.
Wszystkie ekspozycje są czynne do 29 stycznia 2012.
MOCAK – Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie
ul. Lipowa 4
30-702 Kraków
Tel: (+ 48 12) 350 12 76
Tel/Fax: (+ 48 12) 350 12 78
za pomocą “Akcjonizm wiedeński. Przeciwny biegun społeczeństwa” w MOCAK-u Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Wydarzenia.