czwartek, 22 grudnia 2011

O dorastaniu przed telewizorem w okresie narodzin polskiego kapitalizmu


    


Grafika: Martyna Poznańska
THE FRESZMAKERS
‘REWIND’

Pokaz premierowy: 21.12.2011. , godzina 20.00
Miejsce: Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego
ul. Jazdów 1, Warszawa
bilety: normalny 30 zł, ulgowy 20 zł
czas trwania spektaklu 50 min.
zapisy: freszmejkers.ezapisy.pl

Premiera 14.01.2011 w Teatrze Nowym w Krakowie 

pomysł i reżyseria: Rafał Urbacki choreografia: Magdalena Michalcewicz dramaturgia: Anna Królica ruch i wykonanie: Mikołaj Karczewski, Magdalena Michalcewicz, Estera Sławińska-Dziurosz, Rafał Supiński z udziałem Anny Królicy i Rafała Urbackiego opracowanie muzyczne: Agnieszka Olek, Martyna Poznańska, Estera Sławińska-Dziurosz grafika: Martyna Poznańska
Skończył się PRL. nic ni
święta. dziś sam jestem dziadkiem. czas na eb. cudowne lata słoneczny patrol bevery hills dynastia. wszystko jedno jak jest umiesz żyć na full. niech żyje wolność wolność i swoboda. a ty całuj mnie to taka piękna gra. bierz co chcesz nawet deszcz. kroplą deszczu namaluję cię a potem. mamo ja jeszcze rysuję. jeśli dobry masz gust a wierzę że tak. no to frugo. wszystkie łosie mają w nosie żubr popłakał się jak bóbr a świstak siedzi i zawija je w te sreberka. szukałeś i traciłeś czas tu wszystkie informacje masz an-te-na. i serce mam jak dzwon. gdzie jest pilot?
Subiektywna wypowiedź kilku osób w podobnym wieku o dorastaniu przed telewizorem w okresie narodzin polskiego kapitalizmu.

Rafał Urbacki, ur. w 1984 r. Studiował reżyserię dramatu w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim i wiedzę o teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim. Edukację ruchową rozpoczął jako tancerz na wózku w Teatrze Tańca 'Kierunek' w Bytomiu. Tańczył w choreografiach G. Mason, V. Fox i P. Williamsa. Rezydent w programie SOLO PROJEKT 2010 w Starym Browarze w Poznaniu – powstały performance ‘Mt 9,7’ był prezentowany podczas m.in. 20 TanzTage w Berlinie i Europejskim Kongresie Kultury we Wrocławiu. Performer w autorskich projektach solo 7 Up, Urodziny, BezSen, Zrównywanie. Autor ruchu w spektaklach duetu Strzępka/Demirski - Tęczowa Trybuna 2012, Położnice Szpitala Św. Zofii, W imię Jakuba S. Reżyser projektu Mover. Projekt społeczny (XVII MKTWiFST, Bytom). Współautor i tancerz w video-dance (The Lift i The Adventures of Giraffi and Charming Seally). 11 lat spędził na wózku inwalidzkim. Od dwóch lat porusza się z pomocą kul. 1990-1999: Kapitan Tsubasa, reklamy Frugo, Polskie Zoo, wybory prezydenckie, Spice Girls, Commodore, denominacja, 30 Ton, śmierć Mufasy, Mentosy i zabawy na trzepaku.

Magda Michalcewicz, ur. 1981r., z wykształcenia socjolożka i filozofka. Studiowała różne formy ruchowe, głównie taniec klasyczny, taniec współczesny, wewnętrzne sztuki walki (członkini Yang’s Martial Association) oraz techniki świadomości ciała w Polsce i zagranicą. Od wielu lat związana ze środowiskiem kontakt improwizacji. Tańczy, uczy, performuje. Bada oraz realizuje własne projekty z zakresu improwizacji oraz fenomenologii świadomości. Współpracuje z Freyem Faustem (The Axis Syllabus). Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca (Stary Browar Nowy Taniec) oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Lata 90’ to czas marzeń o Himalajach połączone z wypadami wspinaczkowymi w polskie góry.

Anna Królica, ur. 1982r., autorka książki dotyczącej historii i przemian estetycznych polskiej sceny tanecznej „Sztuka do odkrycia. Szkice o polskim tańcu” (Tarnów, 2011); przewodnicząca Rady Programowej ds. Tańca w Instytucie Muzyki i Tańca, koordynatorka merytoryczna I Kongresu Tańca, selekcjonerka Polskiej Platformy Tańca w 2008 i 2012 r. Prowadzi zajęcia autorskie z zakresu tańca na Uniwersytecie Jagiellońskim, aktualnie pracuje nad rozprawą doktorską na temat ciała i pamięci w Tanztheater Wuppertal Pina Bausch oraz zajmuje się krytyką i teorią tańca. Absolwentka teatrologii i filologii rosyjskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Współzałożycielka i redaktorka portalu www.nowytaniec.pl.

W latach 90. wiodła zwyczajne życie pomiędzy zajęciami w ognisku baletowym, książkami, domem spotkaniami oraz chodzeniem do szkoły. 

Mikołaj Karczewski, ur. 1984r. Technik Poligrafii i Organizacji Reklamy. Dwa lata studiował Kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim. Obecnie Student V roku Wydziału Teatru Tańca w Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Bytomiu. Spektakle dyplomowe: „Everything sleep’s away” chor. J. Altera, „Hamlet” reż. C. Tomaszewskiego i J. Peszka. Najważniejsze produkcje, w których brał udział to: solo „Liebeslieder Walzer” w reż. C. Tomaszewskiego prezentowane na festiwalu IMAGETANZ 2009 w Wiedniu, Położnice Szpitala św. Zofii” reż. M. Strzępki, „Wejście Smoka. Trailer” reż. B. Szydłowskiego, „Hotel Nowy Świat” reż. M. Piekorz, „Le Nozze di Figaro” reż. J. Peszka, rekonstrukcja spektaklu „WK70” chor. J. Łumińskiego. Lata dziewięćdziesiąte to dla niego okres od 7 do 17 roku życia.

Estera Sławińska-Dziurosz, ur. 1980r., absolwentka Wydziału Wokalno-Aktorskiego katowickiej Akademii Muzycznej oraz Studio Aktorskiego ART PLAY Doroty Pomykały w Katowicach. Współpracowała z Filharmonią Śląską oraz Filharmonią Częstochowską. Od września 2004 r. jest członkinią zespołu wokalnego Teatru Rozrywki. Bierze udział w większości muzycznych produkcjach chorzowskiej sceny m.in. "The Rocky Horror Show" (Janet), "West Side Story" (Consuelo), "SPIN - musical" (Klara Hornsby), "Skrzypek na dachu" (Chawa). Poza chorzowską sceną, jako aktorka zagrała również Dafne w "Apollo i Dafne" oraz Anitę w "West Side Story" (Akademia Muzyczna w Katowicach). Jest współzałożycielką zespołu Teleport Magic, tworzącego muzykę w gatunku pop/acoustic/rock. W 2010 roku zainicjowała powstanie zespołu MEA wykonującego hity polskiej i zagranicznej muzyki rozrywkowej. Lata 90-te spędziła na śledzeniu rozwoju polskiej sceny muzycznej oraz przez uczestnictwo w wielu warsztatach aktorskich i tanecznych, na poszukiwaniu własnej drogi rozwoju artystycznego. 

Rafał Supiński, ur. 1989r. Student Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. L. Solskiego w Krakowie, o specjalności wokalno-aktorskiej. Dwukrotny Stypendysta Fundacji Sapere Auso, w latach 2009/2010 oraz 2010/2011. Spektakl dyplomowy – „Maria Severa” reż. T. Bradecki. Udział w spektaklach m.in. „Pińska Szlachta” reż. M. Pinihina w Teatrze Rampa w Warszawie oraz w musicalu „Mały Lord” reż. J. Szydłowskiego w Operze Krakowskiej. Uczeń Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Krakowie. Jego zainteresowaniem jest m.in. ruch i ciało aktora na scenie. Okres lat 90 spędził głównie na podwórku przy trzepaku, w szkole, gdzie robił ludziki z kasztanów; w Domowym Przedszkolu, 5-10-15 a także w świecie rodziny Muminków i bajek Disney'a.

Agnieszka Olek, ur. 1983r., skrzypaczka, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach. Jako członek Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i kwartetu M-art koncertowała w Polsce i za granicą- m.in. w Niemczech, w Austrii, we Francji, w Holandii, we Włoszech, w Norwegii i w Japonii. Zajmuje się również aktywnym poszukiwaniem nowych form ekspresji- głównie w rejonie filmu, teatru i nowych dźwiękowych światów. Interesuje się działaniami artystycznymi wnoszącymi coś dobrego w życie innych ludzi. Lata 90’ spędziła w dużej mierze na doskonaleniu skrzypcowego rzemiosła. Teraz przy pomocy skrzypiec odkrywa nowy wymiar tamtych lat. 

Martyna Poznańska
Artystka dźwiękowa, performerka, ilustratorka i tłumaczka. Absolwentka Iberystyki na Uniwersytecie Jagiellońskim, uczestniczyła w Laboratorium Głosu Olgi Szwajgier oraz warsztatach Meredith Monk. Zaangażowana w ruch muzyki eksperymentalnej - Muzykoterapia w Krakowie. W 2010 przeniosła się do Londynu, żeby studiować Sztukę dźwięku w London College of Communication. Jej poszukiwania i działania koncentrują się wokół możliwości eksploracji, większej świadomości oraz redukcji hałasu w przestrzeni miejskiej. Jej obecne projekty to "TheTubeChoir" performance - akcja w londyńskim metrze, "Noise Box" oraz "Rivka Halperin 1966". W Latach '90 chodziła na spacery z psem Marsem i raz spadła ze ślizgawki. 

Spektakl zrealizowano przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Teatru Nowego w Krakowie, oraz Instytutu Teatralnego im. Z. Raszewskiego w Warszawie. Patronat medialny Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie taniecpolska.pl oraz nowytaniec.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz